Leon van der Horst - Flying Phantom

De "Flying Phantom" is gebaseerd op de tekeningen van de "Burutu" en "Bajima".

Flying Phantom op volle kracht

De tekeningen stonden in een Engels modelbouwblad (Model Boats van Januari en Februari 1983) en sprak mij erg aan, een stoere romp, lekker breed en bluskanonnen erop, kortom voldoende om je mee uit te leven.

De "Burutu" en "Bajima" zijn twee havenslepers gebouwd in Leeds en bedoeld voor de haven van Lagos te Nigeria.

Naarmate de bouw vorderde, besloot ik om af te zien van die havenslepers als voorbeeld. Dit kwam door een foto van een clublid die bij Lekko een foto tegenkwam van de "Flying Phantom". De werf in Leeds heeft veel van deze slepers gemaakt in verschillende variaties. En qua kleurstelling, bruin en zwart (volgens de foto in die tijd), vond ik de "Flying Phantom" zeer fraai.
Toch de tekeningen volgend van de "
Burutu"en "Bajima" met de kleurstellingen van de "Flying Phantom" en ook diens naam er aan geven. Dus de gebouwde uitvoering is een mix van twee schepen.

Hieronder (in het Engels) info over de originele "Flying Phantom":

 

Launched: Thursday, 02 July 1981
Built: 1981
Ship Type: Tug
Ship's Role: Towage and Firefighting Duties
Tonnage: 347grt
Length: 37.95m
Breadth: 9.69m
Draught: 3.833m
Owner History:
1981-94 Clyde Shipping Company Glasgow
1994-2000 Clyde Tugs Ltd
2000 Cory Towage
2000-2001 Weijsmuller Marine Ltd
2001- AS Em Z. Svitzer Copenhagen
Status: Sunk

Remarks:
Keel Laid 03/12/1980, completed 11/11/1981. Fitted with Fire Fighting Equipment from new. Solid bridge wing screens replaced by railings during 1980s to improve visibility. Transferred to Clyde Tugs Ltd in 1994 (50:50 with Cory Towage). 28/12/2000 Made contact with underwater obstacle at 2am whilst escorting the Egyptian ABU EGILIA off Dumbarton and sustained a punctured hull. Beached to prevent sinking. Refloated 3pm and towed by tug Warrior III to dry dock for repair. Returned to service 02/2001. Last Clydebuilt tug in Clydefleet as of 11/2004.

mt FLYING PHANTOM

built by Ferguson Shipbuilders Port Glasgow,
Yard No 486
Engines by Ruston Diesels Ltd, Newton-le-Willows

Port of Registry: Glasgow
Propulsion: 2 x 6cyl 4SCSA (254 x 305mm) Ruston 6RKCM oil engines single reduction to a single shaft with controllable pitch propeller.
2820bhp - 40 tons bollard pull.
5/1997 - Fitted with a forward mounted Aquamaster UL601 retractable azimuthing thruster propeller powered by a Cummins KTA19M3 providing 600bhp @ 1800rpm. (by Richard Dunston Shiprepairers Ltd) 7.8 tons bollard pull with Aquamaster alone, 50 tons combined with main propulsion system.