Leon van der Horst - Microcontrollers

Multicopters

Skylab360 DJI-S800 model

Skylab360 Hexacopter

Skylab360 Landinggear

Skylab360 Powerboard

Skylab360 RGB-LEDs

Qynx QQ400

Links

Microcopters algemeen

Microcopters zijn vliegende platformen met meerdere rotoren in een horizontaal vlak.
Enkele jaren geleden geïnteresseerd geraakt in dit fenomeen en eerst zelfbouw geprobeerd, echter door de vele hobbies en andere tijdbestedingen niet aan toe gekomen. Diverse onderdelen waren wel reeds besteld. Aangestoken door anderen, de multicopter weer op de agenda gezet en eentje kant en klaar gekocht bij een firma vlakbij, te weten,
Lynx Modelbouw te Velserbroek. Zie ook de aparte website over de Qynx QQ400.

Hier meer info over de Qynx QQ400 Quadcopter.

 

Leuk speelgoed zou je denken. Wel, daar heb je quadcopters voor zoals de Parrot AR.Drone bijvoorbeeld, nee dit is meer het serieuze werk en er dient ook voorzichtig mee gevlogen worden en als je, zoals ik, nog nooit gevlogen hebt, is het zeer raadzaam onder begeleiding van een ervaren vlieger te gaan starten. Neem gerust de tijd ervoor, dit doe je niet eventjes in één dag!
Er zijn diverse mogelijkheden met een quadcopter, waaronder het vliegen zelf natuurlijk, maar ook voor serieuze zaken zoals het vliegen met foto/film camera om luchtopnames te maken. Let wel, hiervoor is een vergunning vereist!! Op dit moment is dat (nog) gratis, maar de wetten worden binnenkort mogelijk aangepast, dus informeer jezelf goed en kom niet voor verassingen te staan.

Mijn doel is om de quadcopter te gebruiken voor foto en video opnames vanuit de lucht voor o.a. het opnemen van evenementen, het doen van inspecties van hoge objecten etc.

De Qynx QQ400, ontworpen door Rob Keij, bezit zeer goede vliegeigenschappen. De quadcopter vliegt heel stabiel en in combinatie met een druksensor kun je hem goed op hoogte autonoom laten vliegen. Voor de nabije toekomst zit in het verschiet: GPS, digitaal kompas en telemetrie.

Andere quadcopters zoals die van Mikrokopter of Ardupilot hebben dit reeds al compleet, waarbij de Mikrokopter wel erg duur is. Deze is in de praktijk getest en bevalt uitstekend, heeft ook goede vliegeigenschappen en in combinatie met de digitale kompas, druksensor, gyro's, accelerometers en GPS zeer fraaie autonome vliegeigenschappen. Deze beiden quadcopters kun je zelfs volledig autonoom laten opstijgen, vliegen en landen, waarbij je bijvoorbeeld om een object kan vliegen om dit te filmen/fotograferen.

De Ardupilot (APM 2.5) heb ik samen met Marten de Groot toegepast bij de bouw van een tweetal hexacopters en één octocopter. Voordeel van de APM is, naast een hele gunstige prijs, dat dit volledig open source hardware en software is en je dus ook zelf aanpassingen kunt maken.

Terugkomend op het filmen en fotograferen, dit gaat gebeuren met een Canon Ixus 115HS (12 Mega Pixels en full HD video) en/of met de GoPro Hero 2 (11 Mega Pixels en full HD video). Mijn 1e en 2e buitenvluchten, met de Qynx QQ400 quadcopter, in Arriach, Oostenrijk zijn gefilmd met de GoPro Hero2 camera.

 

Skylab360 hexacopters 

In Mei 2012 startte het idee om een eigen hexacopter te gaan maken, dit in samenwerking met Marten de Groot. We zijn daarbij uitgegaan van een DJI frame, deze kost ongeveer € 55,00. Dit pakket bevat een 6-tal armen, een powerboard, een top board waarop de flight controller e.d. gemonteerd kan worden. De kezue voor de flight controller viel op een print DIYDrones (3DRobitics), welke geheel open source is qua hardware en software. Dit geeft de mogelijkheid om ook zelf in de software aanpassingen te maken, daar hebben we later ook gebruik van gemaakt.
Verder bevat deze print qua hardware en software alles wat je nodig hebt: Accelerometers (X, Y en Z ricthtingen), Gyro's (X, Y, Z), digitaal kompas, digitsale barometer (hoogtemeter) en daarnaast de mogelijkheden om diverse zaken aan te sluiten: GPS, radio data link (MAVLink), camera gimbal aansturing, camera shutter aansturing, batterij sensor (stroom en spanning), sonar (ultrasone hoogtemeter), image sensor (lage resolutie camera voor terrein scanning bij automatisch landen).
Dan begint het bouwen en experimenteren met motoren, propellors, accu's etc.
Daarnaast hadden wij een sterke behoefte aan het maken van een eigen landingsgestel welke wij hebben gemaakt d.m.v. VectorWorks (CAD programma op PC/Mac) en uitgefreesd via een CNC machine. Dit landingsgestel wordt nog nader besproken. Hieronder een foto van de hexacopter met landingsgestel:

De hexacopter bestaat uit de volgende onderdelen:

De basis bestaat uit een DJI-550 hexa frame, deze bevat een powerboard, zes armen, top board en alle benodigde boutjes om alles te bevestigen. Marten maakt gebruik van een originele DJI frame en ik gebruik een kloon die geheel zwart is uitgevoerd.

DJI ESC, 30A met optocouplers en zonder BEC. Tot maximaal LiPo met 4 cellen te gebruiken.

APM 2.5 flight controller. Met externe GPS. Ingebouwd zijn o.a. een digitaalkompas, gyro (3-assen) en accelerometer (3-assen). Is geheel open hardware en open software. Zeer betrouwbare flight controller met vele functies. Echt een aanrader!

Graupner 10" E-props, 3x clockwise en 3x counter clockwise, ofwel rechtsom en linksom draaiende propellers.

3DR GPS LEA6 module. Een zeer goede GPS, absoluut zijn prijs waard.

Arduino Nano voor gebruik van de navigatie (RGB-)LEDs.

Stroomsensor van maximaal 90A.

RGB navigatielichten + indicatie voor bepaalde status, zoals: ALT-Hold, Loiter, Simple Mode, Battery Low.

Digitale sonar t.b.v. auto-landing.

Brushless motor, 750KV, max. 4S LiPo.

Prop drive accessoires.

Skylab360 Powerboard en tevens RGB LED ditributie en aansluitingen voor 3 BEC's.

Skylab360 digitale RGB navigatie LED's met Adafruit RGB-LED strip.

Camera pivot voor GoPro camera met passieve ophanging via een oilie dempende kruiskoppeling.

Skylab360 RGB LEDs.

Skylab360 landingsgestel met plaats voor de camera gimbal en LiPo accu. De camerahouder en accuhouder zijn beide te verplaatsen om het geheel in balans te houden. De ingbouwde rubbers zorgen ervoor dat dit verschuiven niet spontaan gebeurd :-)

3D Robotics data communication link (MavLink). Deze set communiceerd biderectioneel tussen de flight controller (APM2.5) en een laptop, waarbij alle sensor data wordt gepresenteerd op bijvoorbeeld de applicatie APM Planner.

De eerste buitenvlucht met één van onze hexacopters vond plaats in Arriach, Oostenrijk, gedurende een bewolkte avond:

De tweede buitenvlucht in St. Ruprecht (nabij Villach) op een veldje aan de Millstätterstrasse:

Navigatieverlichting

Een echt vliegtuig en/of helicopter heeft navigatieverlichting. Echter een multicopter is geen vliegtuig of helicopter, je zou het kunnen vergelijken met een helicopter met vleugels. Daarom hebben we gekozen om de verlichting meer aan het voorbeeld van een vliegtuig te nemen.

  

We laten dan de rode strobe lichten weg, deze worden alleen gebruikt bij het taxieën op een vliegveld.
tevens laten we ook de landingslichten en het witte achterlicht buiten beschouwing.
De witte stroboscoop lichten en de groen (rechts) en rood (links) vinden zeer zeker hun plek op de armen van de multicopter. Tevens willen we extra verlichting toepassen die bepaalde indicaties aan kunnen geven, zoals: Batterij (bijna) leeg, GPS lock, APM board armed, Loiter actief, Alt Hold actief. De gegevens om te bepalen in welke staat de APM is, halen we uit de APM zelf. Daarvoor hebben we de originele code aangepast en d.m.v. de extra I/O-poorten geven we deze signalen door aan een andere microcontroller. Dit kan een Arduino zijn, of een Arduino nano óf ons eigen
WiFi-Jacket. Op dit moment is dit alles nog in experimentele fase. Hieronder een kort filmpje van een mogelijke configuratie van de navigatieverlichting.

 

De navigatieverlichting in aanbouw:

De navigatieverlichting tijdens een nachtvlucht bij volle maan:

De beide hexacopters vliegen fantastisch, we hebben in Oostenrijk bij Peter heel veel kunnen oefenen en knutselen. En we hebben het ook enorm getroffen met het weer, het was vrijwel alle dagen windstil.
De ALT-HOLD en LOITER functies werken grandioos, de hexacopters blijven keurig op hoogte en hun plek hangen, dat maakt het ook heel goed mogelijk om 360 graden rond te draaien en foto's te maken of te filmen vanuit de lucht. Wel is het totale gewicht echt op zijn top, we gaan daarom met andere motoren, ESC's en accu's experimenteren en zeer zeker naar 5 of 6-cel accu's. Deze hebben een hogere voltage (22,2V) en hebben in totaal een veel grotere capaciteit.

Voor het aansturen van de RGB-LEDs hebben we een PCB ontworpen die meerdere functies in één bekleed: Powerboard voor voeding van de motoren en BEC's en daarnaast een verdeler voor de RGB LED strips.
Bij het ontwerpen gingen we uit van een achtkantige printplaat en daarbij waren 4 hoekjes onbenut. Als echte Hollander wil je dat niet ongemoeid laten en die ruimte ook gebruiken, want je betaald voor de totale oppervlakte. Dus hebben we die ruimte opgevuld met een 4-tal BEC's. De 6-polige connectoren bevatten de signalen die nodig zijn om de RGB LED's aan te sturen (1x +5V, 1x GND, 1x Data In, 1x Clock in, 1x Data Out, 1x Clock Out). Die OUT signalen zijn voor doorvoer naar de eerstvolgende LED strip, zodat alle LED strips als een lange streng met elkaar verbonden zijn. De 1e LED is dan LED-0, de laatste is LED-25 (in geval van onze setup met de hexacopter). Elke arm bevat 4 LED's en zitten in de volgorde 1 t/m 6, aan het einde nog twee extra LED's welke gebruikt worden voor indicatie van GPS-Lock en Armed. Tevens gaan deze twee ook om en om flashen bij calibratie stand van de APM (dancing LED's).

  

Hierboven is duidelijk te zien hoe de LEDs worden verdeeld over de hexacopter armen. De LEDs zittten op één strip welke per unit van twee LEDs gescheiden kunnen worden. Voor de hexacopter doen we dit per 4 LEDs, dit maakt totaal 24 LEDs, waarna er twee extra LEDs komen t.b.v. indicatie voor GPS Lock en Armed. Aan het einde van de LED strip van 4 LEDs worden de data-out en clock-out signalen doorverbonden naar de data-in en clock-in van de volgende strip. Ofwel, eerst knippen we ze los en verbinden we ze daarna weer door naar de volgende. Het blijft daardoor één lange LED strip met totaal 26 RGB LEDs. Het powerboard dat we hiervoor hebben ontwikkeld verzorgd de doorschakeling van de ene strip naar de volgende. Indien men dit powerboard niet wil of kan gebruiken, geen probleem, je dient dan zelf de doorverbindingen te maken waarbij de data signalen doorgaan, maar let erop dat ook de massa (-) en de plus (+) doorverbonden worden.

Hieronder diverse foto's met de opbouw van de hexacopter met RGB LEDs inclusief het powerboard, een BEC en een Arduino Nano:

Fase 1: Montage powerboard waarop plaats voor 3 BEC's en de RGB LED strip verdeling (data + power).

Fase 2: Hoofdaccu kabel en BEC aangesloten.
De BEC is de voeding voor de APM, RGB LEDs, MavLink en Arduino Nano.

Fase 3: De extra 2 LEDs aangesloten, deze komen aan het einde van de gehele string aan LEDs en dient voor indicatie van GPS Lock en Armed APM.
Fase 4: Detail van de bevestiging met kabelbinders, deze gaan onder de flexible print en bedrading, daarmee blijven de draadjes heel. Fase 5: Alle LED strips en Arduino Nano aangesloten. Fase 6: Alles LEDs geactiveerd.
Fase 7: De top dicht, het powerboard, BEC en Arduino Nano zijn nu mooi weggewerkt. Fase 8: Alles nogmaals aangesloten voor test. Fase 9: Hier de hexacopter op z'n kop met andere haxacopter op de achtergrond.

Voor de LED's is het mogelijk verschillende concepten in te stellen, ofwel de piloot kan zijn eigen wens aan verlichting opgeven via kleine schakelaartjes. Daarbij ook een demo mode die verschillende licht patronen laat zien, altijd leuk voor demonstraties en tevens een test om te zien of alle LED's werken.
Met behulp van een DIP-switch zal het mogelijk worden om verschillende modes te schakelen voor de piloot, zonder dat de software aangepast hoeft te worden. Een voorbeeld van deze mogelijkheden:

Aan de hand van informatie van anderen kan het zijn dat we dit schema nog gaan aanpassen, dit is dan ook een eerste opzet. Er wordt rekening gehouden met het soort multicopter, een quad, hexa of octo en daarnaast ook in welke opstelling deze vliegt, een + of een X. De mode-1, 2 en 3 zijn modes voor diverse kleuropstellingen. Marten heeft daarbij gekozen voor alle armen te voorzien van licht, waaronder links alle armen rood zijn met aan de voorkant 3 rode LEDs, in het midden 2 en achteraan 1, dit alles voor een hexacopter in X-opstelling. En voor groen aan de rechterkant geldt hetzelfde. Léon heeft gekozen voor een opstelling met alleen de middenarmen (links rood, groen rechts). Peter wil een andere opstelling met andere kleuren zoals hij gewend is met zijn quadcopter van Mikrokopter. In ieder geval gebruiken we de twee binnenste LEDs op elke arm (zeg maar de twee binnenste cirkels) voor indicatie van Battery Low, Loiter, Alt-Hold e.d. We houden met een DIP switch van 6 schakelaars nog een 5-tal modes over.

 

 

Skylab360 DJI-S800 model

De Skylab360 DJI-S800 hexacopter is opgebouwd uit een origineel DJ-S800 frame en landingsgestel, een APM2.5 flightcontroller met Ublox-GPS, 3DRobotics MavLink, OSD, carbon props (15"), carbon versteigde armen, , RCTimer ESC's, Graupner HoTT ontvanger met bijbehorende HoTT telemetry unit, een 6 Cell LiPO accu van 6000mAh en een gemotoriseerde 2-assige camera gimbal.
Vliegtijd zonder camera gimbal ligt rond de 14 minuten met deze configuratie.

De eerste vlucht in onze indoor testruimte:

 

De eerste buitenvlucht:

 

 

 

 

Qynx QQ400

Het Qynx QQ400's hart is de flightcontroller. Dit is het zenuwcentrum voor de complete besturing van de quadcopter.

Het signaal van de RC-ontvanger kan zowel per kanaal als in één keer als PPM ingelzen worden.
Voor de stabilisatie wordt gebruik gemaakt van accelerometers (3-assen) en gyro's (3 assen).
Een druksensor voor hoogtemeting.
Aansturing van de motoren via PWM signaal.
En daarnaast nog een paar extra AUX signaalverbindingen voor extra aansturingen voor o.a. licht, buzzer e.d. Deze controller kan ook worden ingezet voor een octocopter (met 8 rotoren).

 

Rondom dit hart bevinden zich 4 ESC's (Electronic Speed Controllers) welke elke via I²C worden aangestuurd. Zij krijgen vanuit de flightcontroller door op welke snelheid ze de brushless motor dienen te laten draaien. Elke motor heeft zijn eigen ESC.

De motoren zijn van Mikrokopter, de MK3638.

Het zijn zeer zeker geen goedkope motoren, ze kosten maar liefst €65,00 per stuk! Wel een hele goede kwaliteit, met name de lagers. Dus hopelijk ook duurzaam.

Het zijn zogenaamde outrunners, hierbij draait de buitenkant rond.

De propellors zijn niet de hier afgebeelde props van Mikrokopter (wel eerst gebruikt, maar deze zijn te slap), maar props van APC van 12" x 3,8". Er zijn twee rechtsdraaiende en twee linksdraaiende rotoren nodig.

   

De accu is een LiPo van 4 cellen met een capaciteit van 4500mAh. In eerste instantie gevlogen met een 3-cel accu, 5000mAh, maar had daarbij een vliegtijd van 10 minuten. Nu met de nieuwe accu een vliegtijd van 20 minuten!
Testen die we gedaan hebben (met de 3-cel en 4-cel accu's):
- Stroomopname bij vol vermogen = 45A (bij de 4-cel, 4500mAh accu 60A)
- Vliegtijd = 10 minuten (bij de 4-cel, 4500mAh accu 20 minuten)
- Trekkracht bij vol vermogen = 2,4 kg (nog niet getest met de 4-cel, 4500mAh accu)

Hieronder onder enkele video's van de Qynx QQ400 Quadcopter:

Op mijn verzoek is de QQ400 voorzien van MK3638 motoren.

Mijn 1e les binnen. Ik mocht toekijken :).

Mijn 1e buitenvlucht in Arriach, Oostenrijk.

Mijn 2e buitenvlucht in Arriach, Oostenrijk.

Links

DIY Drones (USA)

Lynx Modelbouw, Velserbroek (NL)

Mikrokopter (D)

Multikopter forum (UK)

Skylab360 (EU, AT, NL)

Qynx QQ400 Quadrocopter (NL)

Naar hoofd pagina