![]() |
De "Waker", een ETV (Emergency Towing Vessel) |
![]() |
|
'Servamus Servientes' = 'Wakend in Dienstbaarheid'
Taken | Historie | Heden | Scheepsgegevens | Links | Het model 1:200 |
De "Waker" was 24 uur per dag, 365 dagen per jaar inzetbaar voor rampen- en incidentenbestrijding. Bij slechte weersomstandigheden ging de "Waker" naar buiten en koos station nabij het platform Halfweg, ongeveer 12 mijl uit de kust van Den Helder. Slechte weersomstandigheden houden in dit geval in dat de voorspellingen voor gebied "Humber" hoger dan windkracht 5 Beaufort zijn. Onder de 5 Beaufort lag het schip nogal eens gemeerd in Den Helder, maar moest wel te allen tijde binnen 15 minuten varende kunnen zijn op weg naar zee. De "Waker" kon dus om 2 redenen naar buiten gestuurd worden: In geval van een calamiteit of vanwege de wind. In beide gevallen ging de "Waker" op verzoek van de Kustwacht naar buiten. Afhankelijk van de situatie stoomde het schip op naar de locatie van de calamiteit of koos men een strategische positie tussen de platformen. Deze positie wordt bepaald door de windrichting en de stroming, zodat in geval van een calamiteit zoveel mogelijk locaties bereikt kunnen worden door voor de wind en zee uit te varen. Naast de primaire taak zoals hierboven genoemd, had de "Waker" ook nog andere taken. Daardoor lag het schip tijdens de zomermaanden en rustige jaargetijden niet lange tijd werkeloos en onbenut voor de kant. De "Waker" werd onder andere voor de volgende taken ingezet:
De "Waker" begon haar carrière in 1977 als "Smit Houston". Zij werd gebouwd bij Verolme Scheepswerf Heusden onder bouwnummer 935. Zij behoorde samen met de "Smit New York" tot de 16000 ihp klasse van Smit en was qua uiterlijk sterk gebaseerd op de eerder gebouwde 22000 ihp klasse "Smit Rotterdam" en "Smit London". Later zou dat uiterlijk ook weer te zien zijn bij schepen als de "Smit Singapore" (nu alle varend voor SmitWijs). In 1990 kwam er een einde aan het tijdperk "Smit Houston". Door een terug lopende oliemarkt was er geen werk meer te vinden voor de "Smit Houston" en er wordt naar een andere oplossing gezocht. Greenpeace was eind jaren 80 dringend op zoek naar een ander schip, het liefst met berging- en sleepmogelijkheden en wilde graag de "Smit Houston" overnemen. Mede ook omdat Greenpeace hiermee haar standpunt kracht bij wilde zetten om een sleepboot beschikbaar te hebben op de Noordzee voor eventuele calamiteiten. Greenpeace kon de "Smit Houston" over nemen voor een symbolisch bedrag. Ook de overname was symbolisch, want Smit kon het schip direct terugvorderen als er op de Noordzee een calamiteit plaats zou vinden en er was geen ander schip in de buurt. De sleep- en bergingsmiddelen mochten dan ook niet van boord verwijderd worden. Toen de "Smit Houston" in handen kwam van Greenpeace werd ze omgedoopt tot "Solo"en vonden er een aantal ingrijpende verbouwingen plaats. De nylon winch achter de accommodatie werd verwijderd en werd vervangen door een dierenhospitaal. De accommodatie op het bakdek werd naar voren door getrokken, wat ten koste ging van de kraan op het voordek. Hier werden een expositie- en filmruimte gecreëerd; bovenop deze ruimte kwam een helidek. Dit dek was geschikt voor helikopters met een totale lengte van 13,30 meter inclusief rotor en een totaal gewicht van 4 ton, vergelijkbaar met een helikopter van het type Eurocopter AS 365 N Dauphin. De voormast werd strijkbaar gemaakt om zo een vrij dek te creëren voor helikopteroperaties. In de machinekamer verdween de mogelijkheid om op zware olie te varen, van nu af aan werd er alleen nog maar gevaren op gasolie. |
|
|
|
Naar aanleiding van de ramp met de "Brear" in 1993 bij de Shetland eilanden, waarbij 85.000m3 olie vrijkwam, laaide de discussie weer op over een permanente stationering van een bergingssleepboot. In mei 1994 verscheen het rapport "Safer Ships, Cleaner Seas", met een groot aantal aanbevelingen, onder andere over het stationeren van bergingsvaartuigen op verschillende strategische posities. Een jaar later, in 1995 werd door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat besloten tot permanente stationering van een bergingssleepboot (ook wel Emergency Towing Vessel (ETV) genoemd) voor de Nederlandse kust. Het (hoofd)doel bij de inzet van dit ETV was bescherming van het marine milieu, waaronder het kwetsbare Waddengebied. Één en ander geschiedt door snel en adequaat te reageren op (dreigende) calamiteiten zoals b.v. een aandrijving tussen een drifter en een olieplatform. Verkeer en Waterstaat nodigde drie grote bergingbedrijven uit om samen met hen te onderzoeken of dit plan te realiseren was. De eis van het Ministerie was dat de sleepboot in staat moest zijn een geladen VLCC (Very Large Crude Carrier) tijdens een zware storm in bedwang te houden. Daarnaast diende de aanbieder over een berginginfrastructuur te beschikken. De drie bergingbedrijven, Smit, Wijsmuller en ITC, richtten een samenwerkingsverband op onder de naam SWI en bereikten overeenstemming met Greenpeace om de "Solo" in charter te nemen. Op 12 juli 1995 werd het contract getekend en op 15 juli 1995 was de "Waker" een feit. Na een dok- en inspectiebeurt, diverse reparaties en het terug plaatsen van de nylonwinch achter de accommodatie was de "Waker" weer volledig inzetbaar. In de nieuwe kustwacht kleuren nam zij ligplaats in Den Helder en begon aan haar contract voor 2½ jaar. Den Helder was als ligplaats gekozen vanwege het ontbreken van sleepbootcapaciteit in het noorden van het land en de vele platformen die juist hier tussen de verkeerscheidingsstelsels aanwezig waren. Nadat de aanwezigheid van de "Waker" effectief gebleken was, werd eind 1997 het contract met 5 jaar verlengd. ITC stapte uit het samenwerkingsverband, en Smit en Wijsmuller gingen samen verder. De "Waker" werd ondergebracht in een eigen B.V. in de joint-venture SmitWijs Waker B.V. Smit verzorgt daarin het operationeel management en Wijsmuller zorgt voor het bemannen van het schip. In november 2006 besloot Smit haar belang van 50% in SmitWijs te verkopen aan Svitzer-Wijsmuller. Hiermee kwam het bedrijf SmitWijs voor 100% in handen van Svitzer-Wijsmuller en werd ondergebracht in Svitzer Ocean Towage. In februari 2007 werd SmitWijs Waker B.V. opgeheven en werd Waker B.V. opgericht. De directie van Waker B.V. ligt in handen van Svitzer Salvage. Dan, maandagavond 7 september 2009... |
- Charteraar: Ministerie van Verkeer en Waterstaat - Rijkswaterstaat - Directie Noordzee Operationeel Management Kustwacht Nederland
|
![]() |
Nu de Waker ter ziele is diende er een opvolger te komen, dit is geworden de Ievoli Black. Call Sign: PBPD |
![]() |
|
Video's van andere modellen van de "Waker": |
|
Robin Rozendaal: RC Waker 1:200 |
Robin Rozendaal: IJs he, werkt niet zo goed |
Robin Rozendaal: Waker 1:200 |
Robin Rozendaal: Roeren Waker 1:200 |
TheBoRgln0:Aan boord van de Nederlanse kustwacht ETV Waker |
TheBoRgln0: Waker 1998 t.b.v. Stema op Noordzee vlakbij Hoek van Holland |
Dit gaat om een bouwdoos van Revell, schaal 1:200. Dit wordt een model van 33,8cm lengte. Deze bouwdoos is om meerdere redenen te bouwen:
Kosten van dit bouwpakket ligt rond de € 18,00 (mei 2009). Daarbij nog benodigd aan materialen en gereedschap: Een fijn mesje, fijne vijltjes (rond, plat, vierkant), pincet, plastic lijm, verf, kwastjes en eventueel een loep. De bouw ga ik hier bijhouden inclusief foto's, tevens hou ik de totale bouwtijd en kosten bij. Die bestaan tot nu toe uit de bouwdoos (gekocht bij Härtle www.haertle.de) en één potje lijm: € 17,99 + € 2,70 = € 20,69. Daar komt binnenkort nog bij de verf: 10 potjes van Revell = 10x € 1,70 = € 17,00. Verder heb ik besteld (bij KK Produkcja www.mikroantriebe.de) : 2x vaartregelaar MC400, 2x Micromotor van 10mm lang 1,3V, Lipo accu 350mAh, Lipo lader, Mini ontvanger 4-kanaals, mini kristal, mini servo 4,4 gram, stekkertjes en een reedschakelaar voor totaal: € 82,83 (exclusief € 3,50 verzendkosten en BTW); inclusief BTW en verzendkosten komt dit op ongeveer € 97, 50. Ik ga een bestaande zender gebruiken die minimaal 4 kanalen heeft. De boegschroef ga ik niet laten werken (het zou bijvoorbeeld
kunnen met een
klein pompje). Met elkaar komt het totaal op ongeveer € 135,20. |
De bouwdoos alvast uitgepakt om te zien hoe de onderdelen eruit zien. Hier rechts op de foto is alles nog ingepakt. De handleiding is in het Duits, Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Zweeds, Deens, Grieks, Noors, Portugees, Fins, Russisch, Pools, Turks, Tsjechies, Hongaars, Sloveens, Roemeens en Bulgaars. De handleiding geeft aan welke verf nog benodigd is. Dat zijn 9 kleuren, waarvan eentje een mix is van twee kleuren. |
![]() |
![]() |
Dat zijn totaal 10 verfpotjes van Revell, de Revell nummers staan erbij genoteerd. Er zitten zelfs teveel onderdelen in, een aantal dubbel en een aantal geheel niet nodig voor de "Waker". Volgens mij komt dit omdat er ook een bouwpakket is van de "Smit Houston" de voorloper van de "Waker". |
Daarnaast is bijgeleverd transparant kunststof voor de ramen, garen voor de tuigage aan de voorste mast en stickers (decals). Het ziet er goed verzorgd uit, alhoewel de onderdelen zeer delicaat zijn, maar dat is niet zo vreemd met een schaal van 1:200 natuurlijk. De romp is zo goed als kant en klaar op de kleuren en de bulbsteven na. Nog te kopen zijn twee roerassen en twee asjes voor de roeren. De koppeling tussen de motortjes en schroefas kan met een stukje siliconen of rubber slangetje. |
![]() |
Op vrijdag 26 juni 2009 de bestelde onderdelen van Mikroantriebe binnengekregen. Apart hoor, je besteld het via een webwinkel in Duitsland en krijgt het toegestuurd met heel veel Poolse postzegels erop, afkomstig van KK Produkcja en dat zit dus in Polen. |
![]() |
|
|
|
De 4-kanaals mini ontvanger (40 MHz FM) |
Het mini kristal (kanaal 90 - 40.965 MHz) |
De mini servo |
|
|
|
De LiPo accu (3,7 V - 350 mAh) |
De LiPo lader |
De aansluitkabeltjes (JST steker) |
|
|
|
De vaartregelaar(s) (MC 400) |
De motorsteun(en) |
De motor(en) Igarashi 2427-30 van Conrad - |
|
|
|
De reed schakelaar |
De
motor(en) (M600) - 1,3 V - 10mm lang |
De Waker bij IJmuiden |
Ik twijfel over de kleine motortjes die ik bij Mikroantriebe had besteld. Dat komt mede doordat, nu ik de handleiding van de vaartregelaar heb gelezen, deze de voedingsspanning doorgeeft aan de motor. Bij een LiPo van 3,7V en een motortje van 1,3V lijkt me dat niet verstandig. Dan kan er wel een spanningsregelaar tussen, maar dat kost weer energie en ik denk eerlijk gezegd dat die kleine motortjes niet voldoende kracht zullen leveren. Daarom voor de zekerheid bij Conrad nog twee motortjes besteld en inmiddels binnen gekregen: Igarashi 2427-30 (Bestel nr. 24 44 22-92 ). Dit dank zij tips op het modelbouwforum van andere bouwers van o.a. de "Smit Houston" en de "Waker". Deze Igarashi motoren kunnen gebruikt worden van 3V tot 6V, gaat dus prima samen met de LiPo accu van 3,7V. Deze motortjes kosten € 3,91 /stuk (bij bestelling van 10 stuks) en de motorsteuntjes kosten (ook bij 10 stuks) € 1,49 en dat brengt inmiddels de totale kosten op € 146,00. Inmiddels begonnen met wat onderdelen te verlijmen, te beginnen met de boeg: |
14 November 2009: Medeclublid Peter heeft voor mij bij Quartel (Amsterdam) |
![]() |
![]() |
Deze schroefasjes van Graupner (Best. nr. 415) kosten € 5,40 per stuk en bestaan uit een messing as van 2mm doorsnede die vernikkelt is en gemonteerd in een vernikkelde messing buis van 4mm. De totale lengte is 130mm. De as is aan het uiteinde voorzien van M2 schroefdraad. Ook zit er een gaatje in de buis, waarop een aansluiting gemaakt kan worden om vet/olie als smeering in de buis te krijgen. De "Waker" heeft twee schroeven aan de achterzijde van het schip. Deze hebben een doorsnede van 19mm met 4 bladen. De bijgeleverde schroefjes in het bouwpakket zijn van plastic en worden volgens de bouwbeschrijving via een messingkleur geverfd. Omdat dit model ook gaat varen, wil ik daarom juist echte messing schroeven. Deze dienen nog besteld te worden, waarschijnlijk bij de Propshop in London (is tegenwoordig een onderdeel van de Swan Group). Dit dienen schroeven te zijn per setje, eentje rechts
en eentje links. Beide schroeven draaien een andere richting op. Bij binnenvaart schepen draaien bij dubbelschroef schepen de schroeven naar binnen en bij schepen voor de zeevaart draaien ze naar buiten. |
Het is vrijdag 4 december 2009, de schroeven zijn binnen gekomen van de Propshop (1x "0751 Std. Scale LH / 4 BLD / Bronze" en 1x "0751 Std. Scale RH / 4 BLD / Bronze"). Deze schroefjes kostten begin December 2009 ongeveer € 20,14 als setje (koers van de Britse Pond). |
![]() |
Om de schroeven is tape aangebracht, opdat de schroefjes vast komen te zitten in de straalbuis. Dit vergemakkelijkt het uitlijnen van de schroefassen. De schroeven zijn beiden iets naar achter geschoven opdat ze klem komen te zitten in het smalste gedeelte van hun straalbuis. Na het drogen de schroefassen aan de binnenkant van de romp verlijmen. Zoals eerder gemeld gaat de elektronica (alleen de ontvanger en vaar regelaars) ingebouwd worden in een kunststof kastje (bestel nr. 520481 (Euro-behuizing ABS grijs IP54 50x35x20mm) bij Conrad), de prijs hiervan € 2,08. Dit brengt het totaal op € 177,06. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
De schroefassen zijn voorzien van een 'vetpot' en een busje met imbusboutje om de schroefas binnenboord te houden. |
De benodigde kleuren voor het gehele model zijn: |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2e Paasdag, maandag 25 April 2011: |
![]() |
Wordt vervolgd...
Kostenteller: € 177,06
Bouwtijd: 7,5 uur
|
'Servamus Servientes' = 'Wakend in Dienstbaarheid'