Motor regelaar |
Tijdens het geven van de workshop microcontroller werd duidelijk dat de cursisten verder wilden gaan en daaruit zijn diverse projecten ontstaan. Een eenvoudige ompoolschakeling is deze: Het relais dat wij gebruiken vanuit de ARDX experimenteer kit bevat een dubbele schakelaar, zoals in bovenstaand voorbeeld is gebruikt. Hier wordt B verbonden met A of C en tegelijkertijd E met D of F. Op deze manier wordt de aangeboden voedingsspanning omgedraaid aangeboden aan de motor bij het bekrachtigen van het relais en dat bepaald dan de draairichting van de motor.
Motor regelaar 1: Ontwikkeld door Peter Zorgdrager. Uitleg schema: Condensator C1 zorgt voor het opvangen van eventuele rimpels op de voedingspanning van 5V die afkomstig is van het Arduino board.
Onderdelen:
Bijbehorende sketch: De sketch kun je hier downloaden. Uitleg sketch: volgt nog...
Motor regelaar 2: Ontwikkeld door Giel Geldermans: Uitleg schema: volgt nog
Alternatief schema met externe voeding, bijvoorbeeld een 12V accu: Uitleg schema: volgt nog
Bijbehorende sketch: De sketch kun je hier downloaden. Uitleg sketch: volgt nog
Motor regelaar 3: Ontwikkeld door Marten de Groot: Uitleg schema: De optocouplers zorgen voor een galvanische scheiding tussen de Arduino (Atmel processor) en de werkelijke aansturing van de motor. Dit om de processor goed te beveiligen tegen de hogere spanningen en stromen. Dit schema wordt even opzij gezet om door te gaan met de ontwikkeling van motor regelaar 4.
Motor regelaar 4: Ontwikkeld door de gehele groep: De gezamelijke motor regelaar die we als groep ontwerpen dient aan de volgende eisen te voldoen, zoals besloten tijdens de workshop avond van vrijdag 29 januari 2009:
Optionele functies: Watermelder, toerentalmeter, (motor)temperatuurmeter, LCD display inclusief buttons voor menubesturing van instellingen en voor testen functies.
Het schema met H-brug: Uitleg schema: De BTN7930 in tweevoud vormen tesamen een H-brug welke een maximale stroom aan kan van 20A. Intern heeft deze chip diverse beveiligingen, waaronder: stroom, temperatuur, overspanning, onderspanning. Een H-brug is een schakeling die zorgdraagt voor de draairichting van de motor. Dit wordt dan electronisch bepaald.
Schematisch is hierboven aangegeven hoe de H-brug werkt. Transistoren of Fet's vormen tesamen 4 schakelaars waarmee de draairichting wordt bepaald en tevens de motor van spanning wordt voorzien om te gaan draaien. De schakelaars moeten daarbij paar-gewijs worden aangestuurd. S1 met S4 vormen een paar en S3 met S2 vormen een paar. S1 met S4 zorgen voor het draaien in richting a en S3 met S2 in richting b. Er zijn twee situaties
die NIET mogen voorkomen, dat zijn S1 met S2 tesamen ingeschakeld, evenzo voor S3 met S4 tesamen ingeschakeld. In deze beide situaties word de voedingsspanning kortgesloten. Vervolgens wordt het tijd voor een proefopstelling met de H-brug, zie resultaten verderop op deze pagina.
Onderdelen:
Print layout eindtrap: |
Hiernaast het bovenaanzicht en onderaanzicht van de eindtrap zoals deze nu wordt ontworpen.
Er komt nog een beveiliging op voor het geval de accu spanning verkeerd om wordt aangesloten. |
Print layout controller: |
||
bovenaanzicht |
onderaanzicht |
|
Hierboven het bovenaanzicht en onderaanzicht van de controller zoals deze nu wordt ontworpen. Daarbij worden diverse optionele zaken ook op de print vastgelegd, zoals aansluitingen voor I²C, SPI/ISP-programming port, FTDI-interface en alle pinnen van de Atmel komen beschikbaar voor een zogenaamde piggyback montage. |
De pin configuratie van de drie verschilende BTN7930's die in omloop zijn vind je hiernaast.
|
Bijbehorende sketch: De sketch kun je hier downloaden. Uitleg sketch: Eerst wordt een aanpassing gemaakt van de timer/counter 1 van de Atmel328 microcontroller waarmee we in staat gesteld gaan worden een PWM signaal van 16kHz te gaan toepassen voor het aansturen van de motor. De definitieve versie wordt verder ontwikkeld, maar wordt niet gepubliceerd op deze website. |
Een 'onafhankelijk' meetinstituut (Piet Vet) heeft de metingen bevestigd, zie foto's hiernaast: |
Uitleg over de timer/counter die wij gebruiken van de Atmel chip: Er zijn drie timers/counters aanwezig in de Atmel328. Timer0, 1 en 2. Timer0 (8-bits) wordt gebruikt voor enkele basis functies van de Arduino IDE, waaronder de delay() functie e.d. en bepaald de tijden in milli seconden. Deze timer wil je daarom met rust laten. Timer2 is ook 8-bits en niet geschikt voor ons doel. Blijft over Timer1 (16-bits). Voor volledige details zie de datasheet van de Atmel328 (pagina's 113 t/m 143). De datasheet geeft aan dat voor het aansturen van electro motoren met een PWM signaal het beste is om de timer/counter instelling in mode 8 of 9 te zetten, deze wordt als volgt genoemd: Phase and Frequency Correct PWM Mode.
Wafeform Generation Mode Bit Description De teller/counter waarde kun je dan instellen met de register waarde van ICR1 of OCR1A, afhankelijk welke mode je kiest. We hebben ervoor gekozen dit te doen via mode 9, opdat we dan twee waarden kunnen instellen, niet alleen de OCR1A, maar ook de OCR1B. De A bestuurd het PWM signaal op digital pin 9 en de B op digital pin 10. Daarmee is het dus mogelijk om twee onafhankelijke PWM signalen te generen die beide op 16kHz werken. Zondag 21 maart 2010: Testen met de H-brug is geslaagd! De motor is prima aan te sturen met het 16kHz signaal, waarbij de INH als enable/disable fungeert (motor stop functie) en de beide IN aansluitingen van de BTN7930's worden elk voorzien van hun eigen PWM signaal, de ene via digital pin 9 en de andere via digital pin 10 van de Atmel328 processor. Daarbij is het wel zo, dat telkens één van beiden 'uit' staat (waarde=500), waarmee de draairichting bepaald wordt. |
Hierboven de zweefbouw constructie. |
Hierboven het bewijs dat het werkt. |
|
Hierboven en links het prototype gesoldeerd op een gaatjes-experimenteer-board. Extra toegevoegd: Accumeter via een TLP-731 optocoupler, menu drukknoppen, 16x4 LCD via de JeeLabs LCD-plug en RC-ontvanger uitlezing. |
Peter Hogenstijn en Piet Vet zijn beiden bezig met het ontwerpen en testen van een toerentalmeter. Zondag 25 April: De sketch is uitgebreid met een werkend menu. Het hoofdmenu is onderverdeeld in een Test menu en Instellingen menu. Het Test menu is volledig operationeel, met daarin het testen van diverse onderdelen: Motor, ontvanger, tachometer, accumeter, menubuttons en LCD. Het Instellingen menu dient nog voorzien te worden van submenu's waarin de diverse zaken daadwerkelijk instelbaar worden, waaronder: Ontvanger voor minimale en maximale uitslag en nul-instellingen, het ijken van de accumeter en tachometer en het instellen van diverse alarmfuncties: Accumeter, watermelder(s) en ontvanger (failsafe). |
Vrijdag 14 Mei: De printjes van de eindtrap zijn binnen. Ze zien er keurig uit en zijn mooi vertind. Dat soldeert heel prettig, voor de SMD BTN7930's en bovendien beschermd het de koperbanen. Een prijsaanvraag voor de controller print met de microcontroller is ook verstuurd, dan laten we daar ook een paar printjes van maken voor het prototype. In de tussentijd gaan we testen uitvoerenen de software verder uitbreiden. Versie1.0 Beta is momenteel uitgebracht voor de deelnemers. Vrijdag 7 Januari 2011: De definitieve printjes voor de controller en de H-brug zijn besteld in China. Donderdag 10 Februari: De printjes van de controller en H-brug zijn binnen!
|